Mine værktøjer som forfatter
Det er ikke altid så simpelt som et stykke papir og en blyant at skrive en bog. Nedenfor deler jeg, hvilket værktøjer, jeg bruger som forfatter.
Computerprogrammer

Scrivener
Scrivener er et tekstbehandlingsprogram. Så helt elementært er det et program, man kan skrive i. Det er Word også, men Scrivener er noget helt andet.
Først og fremmest fungerer Scrivener som et samlingssted for flere filer. I stedet for en masse løse dokumenter i en mappe, ligger alle dokumenterne (lavet i samme fil) i en oversigt ude i siden, og man kan skifte dem imellem dem i samme vindue.
Derudover kan man lege med metadata, oversigter, “opslagstavle” og få den til at eksportere ens tekst til forskellige typer af filer.
Der er utroligt mange funktioner i Scrivener, og det vil tage meget lang tid at lære det hele at kende. De fleste brugere vælger de elementer, de har brug for, og opdager resten hen ad vejen.
Scrivener er ikke et let program, men det er helt klart værd at sætte sig ind i, hvis man ikke er bange for teknik.
For mig har Scrivener været en gamechanger. Bare dét at have alt, hvad jeg skal bruge til et projekt, liggende i samme vindue, i stedet for at have 17 forskellige Word-dokumenter åben på samme tid. Derudover er metadata, diverse oversigter og opslagstavlen guld værd.
Det giver i hvert fald mig et godt overblik, og gør det nemmere at finde rundt i.
Jeg har ikke fortrudt, at jeg har købt det!
Det eneste minus er, at de ikke har lavet en Android-app, så det fungerer kun på PC for mig.

Obsidian
Obsidian er en form for noteprogram, men med den ekstra funktion, at det kan bruges som en slags opslagsværk. Her kan man trække tråde noter imellem med interne links, som på Wikipedia.
Programmet kræver dog, at man forstår sig lidt på koder, da der bruges “markdown”.
Jeg var i tvivl, om det var værd at afprøve endnu et noteprogram, men jeg må indrømme, at jeg elsker, at man kan få de forskellige filer til at hænge sammen, så man ikke skal til at rode rundt efter dét, man skal bruges.
Faktisk bruger jeg nu Obsidian til worldbuilding frem for Scrivener, jeg nu kun skriver i.
Desværre koster det penge at synkronisere mellem PC og mobil, så jeg kan ikke bruge det på telefonen.

Aeon Timeline
Aeon Timeline er et nyt værktøj i min værktøjskasse. Jeg har prøvet deres gratis prøveperiode før, uden at jeg fandt ud af, hvad det skulle bruges til, men jeg er ikke så glad for at lave tidslinjer i Scrivener, og jeg stod desperat og manglede netop en god måde at få et overblik på plot, tidslinjer og karakterer. Så jeg satte mig for at gøre en indsats, og der gik en prås op for mig.
Aeon Timeline er netop, som navnet siger, til at lave tidslinjer med. Det kan gøres på forskellige måder, både en decideret tidslinje med specifikke datoer og tidspunkter, men der er også en funktion til at opsætte et plot, hvor man nemt kan flytte rundt på elementerne.
Samtidigt kan man lave et persongalleri, en oversigt over vigtige hændelser osv.

Simplenote
Simplenote er en af de utallige notesapps, der eksisterer derude. Og det kan ikke blive mere simpelt. Lav en ny note og skriv ned, hvad du har brug for.
Jeg er glad for Simplenote, fordi det kan bruges både på PC og mobil, og den synkroniserer stabilt mellem begge dele. Så når jeg vågner midt om natten med den mest geniale idé, kan jeg skrive den ned og læse den igen på computeren næste dag.
10/10 herfra.
Det lavpraktiske
Notesbøger
Jeg elsker notesbøger. Altså, selve notesbogen – smukke omslag, pænt papir og løftet om, hvad der kan stå i sådan én. Jeg får hjerter i øjnene, når jeg ser den perfekte notesbog.
At skrive i dem er en helt anden ting.
Jeg hader at skrive i hånden, fordi jeg skriver for langsomt i forhold til, hvor hurtigt jeg tænker. Og så er min håndskrift heller ikke ligefrem pæn.
Men jeg forsøger, for det giver en helt anden følelse at tage noter på papir. Lege lidt med farver og arbejde på en anden måde end bare at se det på en skærm.
Jeg har ikke så meget held med det, men jeg vil virkelig gerne! Jeg misunder mine forfatterkollegaer, der slider deres notesboger op. I det mindste pynter de at have stående.

Opslagstavle
En dag, for ikke så længe siden, tog noget ved mig, vi drønede i Ikea og jeg har nu en opslagstavle hængende på væggen bag mig. Et banner for oven siger “Varulve i rummet”, men der er allerede sat andre ting på, blandt andet oversigten over noveller til mit projekt med arbejdstitlen “Mellem stjernerne”.
Jeg har brug for noget visuelt for at få overblik, men jeg er dårlig til at bruge den. Den er dog helt sikkert rar at have til små noter, oversigter og dumme spørgsmål. Den skal nok blive brugt!
Bøger
Bøger om at skrive
Det er ikke let bare at skrive en bog. Slet ikke en bog, der skal være værd at læse.
En bekendt, der arbejder som redaktør, læste mit første forsøg på en bog (Finderens Opgave), og jeg fik den blandede ros, at jeg har talentet, men ikke teknikken.
Av.
Men teknik kan læres, så jeg har kastet mig over opgaven at suge viden til mig om, hvordan man opbygger et godt plot, bruger sproget og diverse skriveteknikker.
Jeg skriver lidt om de bøger, jeg læser, her.

Grammatik og sprog
Grammatik er svært. Det danske sprog er møgsvært.
Jeg var af den heldige generation, der skiftede komma midt i folkeskoletiden, og fik lov til selv at vælge i gymnasiet. Intet af det hang rigtigt ved, og jeg har hovedsageligt lært mig selv komma i mit voksenliv.
Og selvom jeg anser mig selv som værende rimelig stærk i diverse sproglige regler, kommer jeg stadig i tvivl, så er det rart med et opslagsværk.
Ud over nettet, har jeg fået fat i disse to små bøger, der hjælper én godt på vej i at mestre det danske sprog og den danske grammatik.

Hjemmesider
Det er ikke altid, jeg har helt styr på, hvordan ord skal staves, eller hvad de i det hele taget betyder, så jeg bruger Den Danske Ordbog ofte.
Som forfatter har man ofte en tendens til at bruge de samme ord igen og igen, og så er det godt med en synonymordbog.
https://www.behindthename.com/
Jeg tror, de fleste kender det med at mangle et navn. Min foretrukne navneside er Behind the Name, hvor der følger en masse info om navnet med.
Det sker, at jeg har brug for et billede af en karakter. Førhen brugte jeg Pinterest meget, men siden er desværre blevet oversvømmet med AI. Jeg har dog stadig en god stor mappe med ansigter, jeg kan gå på opdagelse i.

